fotobloggar.nu

Nykvarn utflyktstips snabbrepris
Förra sensommaren och hösten åkte jag runt i Nykvarn med omnejd och fotade olika sevärdheter. 
Det finns faktiskt en hel del att se här fast vi är en sådan liten kommun ( som dock växer hela tiden vilket är på både gott och ont enligt mig ). 
Tänkte ge er en snabbrepris på mina inlägg samt länkar ifall ni vill gå in och titta på dom i sin helhet. 
 
Mångfaldens hus

På gården finns 3 hus. 
Ett är Tegelhuset som säljer konst, möbler och inredning, både gammalt och nytt. Huset byggdes 1835 och det sägs att det spökar på övervåningen.
Ett hus heter Njuteriet som säljer både utomhus och inomhusinredning.
Det tredje huset ligger i café och restaurangavdelningen.
Där kan man hitta godbitar från världens alla hörn som fransk lemonad, kaffe från Eritrea, pasta från Italien och äppelmust från Södertälje. 
Förutom ätbara varor har dom även fina förvaringsburkar, glasflaskor och en antikhörna. 
 
 
 
Vidbynäs 
 
I utkanten av Nykvarns centrum ligger Vidbynäs.
Det är ett helt nytt bostadsområde som byggts runt golfbanan.
Vidbynäs gård kan man ha konferens, bröllop, golfsemester eller bara bo med familjen. Det finns olika paket man kan boka t.ex familjepaket. 
Man kan även bara gå dit och äta mat. Deras filosofi är att allt ska vara hembakat , lokalt och snällt mot djur och natur. Sådant tycker jag att man ska uppmuntra. 
Golfbanan är väldigt populär https://www.vidbynasgolf.se/se/spela. Vid golfbanan ligger 
Vidbynäs kök & bar .  Förstklassig mat och underhållning i grön omgivning.
 
  
Innan man kör in på området ligger Fattigstugan. Den byggdes 1780 och där bodde socknens fattiga till 1921. Idag finns där en liten butik och galleri som heter Tusenfin . Där kan man hitta retro, kuriosa och second hand. 

 
 
Turinge kyrka

Turinge kyrka ,  är från 1100 talet ( den äldsta delen). 
Det finns ett gravkor som Erik Dahlbergh ritade från 1600 talet. Han lät uppföra det åt sig och sin familj. Den räknas som ett av barockens mer framträdande monument i Sverige. I vapenhuset finns en runsten från 1000-talet med en av de längsta inskrifterna i Sörmland.
Kyrkans dopfunt av granit är från slutet av 1200-talet och de äldsta textilierna är från 1600-talet.
Runt kyrkan finns flera gamla byggnader bevarade. Det rödmålade timmerhuset till höger om trappan upp till kyrkan byggdes 1798-99 som klockarebostad. Den timrade boden till vänster om trappan uppfördes som sockenmagasin omkring 1810 och något längre ner står den gamla folkskolan från 1841.

Taxinge slott

Taxinge slott  ligger på en udde i Gripsholmsviken. 
Byggnaden byggdes mellan åren 1807 till 1813. Flyglarna är dock äldre, runt 1700 talet. 
Runt slottet finns flera fantastiska trädgårdar och lustslott. 
Det finns flera mysiga små bodar med inredning och kläder på området.
Slottscafét har norra Europas största kakbord med ca 65 sorters hembakat bröd. Det är allt från smörgåsar till tårtor.  
Där finns även en badplats och djur. 

Café Klaver 
 
Cafét ligger lite utanför Mariefred. Där kan man njuta av hembakat och en fantastisk utsikt över Gripsholm och Mälaren. Jag kan verkligen rekommendera deras vegetariska smörgås.  
På området finns även getter, hästar,  höns och en liten lekpark.
Det är mycket Buddha och kristaller både ute och inne.
 
 
Larssons lada
 
Ladan ligger några minuters bilfärd från Nykvarns centrum.
I ladan finns det café, inredningsbutik, second hand butik och en mängd olika evenemang .  Larssons lada arrangerar  bröllop, företagsfester, konserter, dop, begravningsfika, kurser och mycket mer.
Larssons lada har en hälsoprofil med gympa och yoga varje tisdag och torsdag. Dessutom har dom en hel del träning, mindfulness och yogaevents. 
De har även konstutställningar.
Det är en väldigt mysig stämning och atmosfär i ladan. 
 
 
 
Kommer utforska nya utflyktsmål i Nykvarn med omnejd under våren .
Mirjam

Ojojoj, vet du, jag skulle lätt kunna ta ett par dagar på varje ställe där, känner jag :) Vilka smultronställen <3 Kan tänka mig hur julmarknaderna ser ut också, rena drömmen :) hoppas dom överlever den här pandemin också.....
Tack för rundturen, jodå jag gick runt alla!! :D
Ha det så gott, Lisa <3

Svar: Ja det är verkligen smultronställen. Man får verkligen hoppas att dom inte blir drabbade så hårt av Coronan. Här i Nykvarn lever alla som vanligt så dom märker kanske inte av det så mycket. Vad kul att du kollade alla :)
Ha det så gott du med Mia kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Carolina

Vilka härliga tips inför sommarn! Detta är något jag lagt till som förslag på vår eventuella semester. :D

Svar: Vad kul att du gillade mina tips :) Hoppas du får möjlighet att besöka någon av dom :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

JÄTTEFINA UTFLYKTSMÅL HOPPAS ATT MAN KAN SNART BÖRJA ATT ÅKA RUNT I DAG SÅ KOMMER MAN KNAPPT UTANFÖR DÖRREN TACK VARE CORONA

Svar: Nej jag kommer nog åka och gå runt men bara utomhus och långt ifrån andra människor
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Jag längtar till sommaren nu så jag och Calle kan åka iväg på våra dagsutflykter och även på road trip. Tack för alla tips - alltid bra med fina tips när man vill åka iväg någonstans över dagen 😊 Så fina bilder du har tagit!
Hoppas du har en riktigt fin torsdag! Jag började dagen hos tandläkare och satte dit en lagning som hade lossnat och sedan har jag jobbat. Är lite trött nu så jag sitter och segar vid datorn 😊 Kram 💖

Svar: Ja jag med. Ska bli så mysigt. Vi kommer göra våra små utflykter trots corona. Det är bara att tvätta händerna noga och inte vara för nära andra människor :) Ha det gott kram <3

familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Larssons lada och Mångfaldens hus blev jag nyfiken på, ser verkligen otroligt mysigt ut!! Älskar sånt :D Det finns så många ställen man inte vet om <3

Svar: Ja det är verkligen mysigt där. Visst finns det massor av ställen man inte vet om. Jag älskar att upptäcka nya små smultronställen :) Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Gittan

Tack för rundturen så mysigt det ser ut.
Härliga ställen du besökt och fina bilder. Ha det bra.

Svar: Tack så mycket :) Ha en fin fredag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Carina

Härliga utflyktsmål.
Måste vara perfekt för en golfspelare att bo runt en golfbana :)
Kul med tips på utflyktsmål
Kram

Svar: Ja det finns lite smultronställen här i Nykvarn :) Roligt att du gillar mina tips på utflyktsmål :)
Kram
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Ni har verkligen många fina ställen att besöka! Jag måste gå på kakslottet någon gång! :-)

Svar: Ja det är svårt att välja vilken bakelse man ska ta för det är så otroligt mycket gott :)
familjenkaotisk.blogg.se

Wifeey

Så otroligt mysiga hus och väldigt fina bilder :D

Kram ♡

Svar: Tack så mycket :) Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

ajlimullersandvik.blogg.se

Åh, så många idylliska och intressanta platser :D

Svar: Ja dom är verkligen mysiga :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Josäfin

åh vad mysigt alla ser ut!! :D

Svar: Ja det är verkligen mysiga ställen :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress