fotobloggar.nu

Utflyktstips: Nykvarn
Jag har ju skrivit förrut om lite olika utflyktstips i min hemkommun Nykvarn. 
Vi har tre kyrkor i Nykvarn, den jag valt att skriva om är Turinge kyrka , som är från 1100 talet ( den äldsta delen). 
Det finns ett gravkor som Erik Dahlbergh ritade från 1600 talet. Han lät uppföra det åt sig och sin familj. Den räknas som ett av barockens mer framträdande monument i Sverige. I vapenhuset finns en runsten från 1000-talet med en av de längsta inskrifterna i Sörmland.
Kyrkans dopfunt av granit är från slutet av 1200-talet och de äldsta textilierna är från 1600-talet.
Runt kyrkan finns flera gamla byggnader bevarade. Det rödmålade timmerhuset till höger om trappan upp till kyrkan byggdes 1798-99 som klockarebostad. Den timrade boden till vänster om trappan uppfördes som sockenmagasin omkring 1810 och något längre ner står den gamla folkskolan från 1841.
 
Lådbilslandet  älskade mina barn när dom var små. Där kan barnen köra i små bilar på asfalt. Det finns flera olika varianter, polisbil, buss, långtradare med släp eller bara vanliga bilar. 
Det finns även ett litet nöjesfält med karusell, hoppborg, lekpark och hinderbana.  
Förutom det finns det ett minitåg och en damm som man kan åka flotte över. 
I cafet kan du välja mellan sallader, smörgåsar, kaffebröd, pannkakor, korv och glass.
 
lsans Stig är en specialanlagd promenad- och motionsslinga som anläggs inom  kommuner och städer över hela landet. Hälsans Stig i Nykvarn är ca 7 km lång. Stigen går enbart på upplysta gång- och cykelvägar och är vinterunderhållen. På stigen finns det två förbindelsevägar som gör det lätt att förändra antalet km som man vill gå. En sommarslinga finns som är cirka 3 km. Den delen underhålls inte på vintern .
 
Cafe Änglagott   ligger mitt i Nykvarns centrum bredvid Nykvarnskyrkan. Det är Turinge-Taxinge församling som driver cafét och  där finns det mycket smått och gott. 
 
 
Ja då fick ni lite tips igen om min kommun. Hoppas ni tycker att dom är intressanta. 
 
 
Carolina

Vilka härliga tips! Jag var faktiskt på lådbilslandet när jag var barn och minns att jag älskade det :D

Svar: Va kul att du gillade tipsen :) Kommer att lägga upp mer senare. Finns en hel del att göra i Nykvarn :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

MYCKET INTRESSANT

Svar: det är roligt att åka runt i Nykvarn och fota
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress