fotobloggar.nu

Vaccineras eller inte?
Det är fortfarande milt för årstiden och det är skönt på ett sätt men inte så kul när man tänker på orsaken, den globala uppvärmningen.
En av orsakern till den är ju köttkonsumtionen i världen. 
Djurproduktionen står för nästan 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. 
Tänkte därför tipsa om 
Mannerströms vegetariska köttbullar. 
Dom smakar nästan som vanliga köttbullar, fast godare enligt mig. 
                              
  
                               
I helgen är det ju Alla helgons dag. I år infaller den på samma dag som Halloween. 
Jag har dock alltid trott att dom båda var samma sak men så är det tydligen inte.
Halloween firas alltid den 31 okt medans Alla Helgons dag firas en lördag mellan den 31 okt och 6 november. 
Man lär sig så länge man lever . 

 
I Naturkunskapskursen som Frida läser och som jag hjälper henne lite med handlar det bl.a om för och nackdelar med vaccin.  
Mina tankar går då direkt, såklart,  till om de lyckas få fram ett vaccin mot Covid 19. 
Kommer alla verkligen vaccinera sig då?
Många kommer nog inte göra det på grund av eventuella
biverkningar. 
2009 vaccinerade sig nästan 5 milj svenskar för svininfluensan och en av biverkningarna var att 500 barn och unga sedan fick narkolepsi.
Själv tycker jag att det är lite läskigt att dom faktiskt sprutar in en del av själva viruset i kroppen. 
Samtidigt är det ju viktigt att få stopp på smittan.
Hur tänker ni om vaccin? Kommer ni att vaccinera er?
 
 
 
❥ T'

Vaccin tycker jag är jätteviktigt! Många tror att man sprutar in själva viruset och att man får sjukdomen och sen blir immun, men så är inte riktigt fallet. Självklart förekommer det biverkningar, vissa allvarligare än andra, men det är ju en risk man får ta. Man får ju jämföra om man hellre får sjukdomen som i sig kan ge men för livet, eller risken för biverkningar. Jag själv har faktiskt inte vaccinerat mig på flera år (men det beror på att jag är så nålrädd sen jag blev hundbiten som liten och tvingades i alla sprutor som fanns typ) men skulle jag jobba med något som har med människor att göra, så tycker jag det är en självklarhet.

Jag tror inte så många kommer vaccinera sig för corona. Det är sjukt hur många som tror att den inte finns eller inte är farlig. Så respektlöst mot de som förlorat personer i sjukdomen eller själv kämpar för överlevnad. Vaccinet kommer inte räcka till alla. Jag personligen tycker att först och främst alla som jobbar inom vården ska få den samt personer i riskgrupp eller har en anhörig i riskgrupp.

Svar: Ja på något sätt måste man ju få bukt med smittan. Jag tror inte heller många kommer vaccinera sig eftersom de är rädda för biverkningar. Sedan finns det så mycket okunskap kring vaccinet också . Många somalier tror att barnen får autism av vaccin och många muslimer kan inte vaccinera sig på grund av sin tro eftersom vaccin innehåller gris DNA.
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

VÅR ALLHELGONAHELG TÄNDER VI LJUS OCH PYNTAR PÅ GRAVARNA FÖR ATT HEDRA DE SOM HAR GOTT BORT HALLOWEEN VERKAR VARA NÅGOT SOM HAR SKAPATS FÖR KOMMERSIELLA SYFTEN I AMERIKA MEXIKO HAR NÅGOT LIKNANDE HALLOWEEN DE DÖDAS DAG DÅ DE BESÖKER GRAVARNA MEN NÄR DET GÄLLER HALLOWEEN SÅ BESÖKER DE INGA GRAVAR UTAN DET GÄLLER BARA ATT KLÄ UT SIG OCH FESTA
OM DE FÅR FRAM ETT VACCIN SOM ÄR SÅ LITE BIVERKNINGAR SOM MÖJLIGT PÅ OCH TESTATS ORDENTLIGT DÅ SKA JAG NOG TA DET MEN INTE SOM DET SER UT IDAG

Svar: Jo så är det ju men jag trodde att det firades samma dag i hela världen som vår Alla Helgons dag. Håller med dig , det måste testas först.
familjenkaotisk.blogg.se

Petra

Ja Om den får fram ett säkert vaccin så lär jag nog vaccinera mig men är såklart kluven och tycker oxå det är läskigt att det sprutar in en del av sjukdomen i en men får hoppas dem hittar en godkänt för så här orkar man inte heller leva.
Kramar

Svar: Håller med dig. det här måste ta slut någon gång. Det har hållit på alldeles för länge redan kram
familjenkaotisk.blogg.se

Fotograf - FuckCancer - Tessie

Jag är inte helt 100 hur jag skulle ställa mig till vaccin, jag är i riskgrupp med min cancer. Men jag har ju redan bokstavligen pumpat i mig gift och lever, så ja.. Det är en svår fråga nu, men troligen skulle man säkert ta det. Men jag är som sagt inte 100.
Sv: Tack så mycket. :) Vad roligt att du gillade dom. Ha en fin lördag. Kram <3

Svar: Jag förstår dig. Jag har inte cancer men jag är ändå tveksam. Ha en fin fortsättning på lördagen kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Pauline

jag skulle nog inte våga vaccinet i början..

Svar: Nej det måste testas ordentligt först
familjenkaotisk.blogg.se

Mirjam

Vaccin är nog bra men när det tas fram så snabbt utan att det noga provats, då blir jag lite rädd faktiskt! Jag vill ha mer forskning.... Vi bor så långt ute på landet och har inte så stor kontakt med andra, så jag känner mig rätt säker ändå (peppar, peppar)
Ha en fin höstsöndag fina Lisa!

Svar: Känner som dig , om jag ska vaccinera mig måste det verkligen testas ordentligt först . Vi bor ju inte mitt i Stockholm heller men min man och dotter jobbar inne i city så dom kan ju föra med sig smittan tyvärr.
Ha en fin fortsättning på söndagen goa Mia kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Malin

Håller med, så himla svårt hur man ska ställa sig till vaccin! Jag tog det för svininfluensan och dagen efter vaknade jag upp med en helt blå haka och med små blå märken över hela ansiktet, så fick åka in på sjukhuset och blev då fotad då det var en ovanlig biverkning. Riktigt otäckt tycker jag och det har ju verkligen gett mig en tankeställare ♥️ Kram

Svar: Oj vad läskigt med biverkningen av svininfluensan. Det är ju det som är problemet med all vaccin tyvärr. Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Annie - Stora Små Äventyr

Jag tänker att det är viktigt att vaccinet inte tas fram lika snabbt som det för svininfluensan så att man förhoppningsvis slipper sådana biverkningar. Sen tänker jag att det viktigaste nu i så fall är väl att vaccinera de i riskgrupp, men det är en väldigt knepig sjukdom, den slår ju så olika, så jag vet inte.

Svar: Ja precis de måste verkligen testa det ordentligt fört kram
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Jag älskar kött och känner köttbönder, det viktiga tycker jag är att handla svenskt för jag vill ha kvar bönderna och djuren på landet. Jag förstår att vi behöver äta mindre kött, och jag borde äta mer fisk men jag är inte bra på att laga till det. Kram!

Svar: Är inte heller så bra på att tillaga fisk men fuskar lite ibland och köper färdiglagad, inte till mig då utan till familjen :) Kram
familjenkaotisk.blogg.se

Pauline

hoppas du haft en fin helg :)

Svar: Tack hoppas du haft det också :)
familjenkaotisk.blogg.se

Hilma

Hoppas att du haft en fin helg :) Kram!

Svar: Tack den har varit helt ok. Hoppas din också varit bra Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Enna

Det är verkligen svårt att veta ifall man vågar vaccinera sig eller inte :/ Hoppas du får en underbar vecka :)

Svar: Ja visst är det. Tack detsamma :)
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress