fotobloggar.nu

Djurvänlig påsk
Snart är det ju påsk och då vill ju dom flesta påskpynta. 
Visst är det vackert med alla fjädrar i olika färger men det många kanske inte vet är hur fåglarna plågas på grund av att vi vill ha påskris. 
Fjädrarna plockas på levande fåglar och som ni förstår är det väldigt plågsamt för dom.  
Det finns faktiskt alternativ till äkta fjädrar och det är syntetfjädrar. 
Dom ser inte exakt ut som äkta fjädrar men jag tycker dom är snygga faktiskt. 
Bl.a  här  och här kan ni köpa syntetfjädrar
 
 
 
Här kan ni läsa mer om syntetiska fjädrar
 
Många kommuner har ju slutat med påskris med fjädrar på grund av att det är djurplågeri. Det tycker jag är bra . Men nu kan dom satsa på påskris igen och då använda syntetiska istället. 
Detta med fjädrar och dun gäller ju även täcken, kuddar, jackor mm . Även där är det bättre att välja syntetiskt material.
 
 
Heléna

Det är verkligen hemskt hur de behandlar fåglarna för att folk ska ha snygga fjädrar i påskriset, i sina kuddar och täcken etc... Jag har aldrig påskris och därmed inga fjädrar - skulle inte falla mig in att stödja en verksamhet som plågar djur!!!
Hoppas du får en riktigt fin fredag! Vi har ett strålande solsken och 11 grader, men det känns lite kyligt i luften när man går ut på balkongen. Kram 💖

Svar: Jag tror att det mest handlar om okunskap, i alla fall vill jag tro det. Sedan finns det såklart människor som totalt skiter i hur djur behandlas också tyvärr. Ha en fin fredag du med. Vi har också sol och runt 11 grader men håller med om att det känns lite kyligt ändå. kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

det är hemskt hur vi beter oss och rättfärdigar det med att djur inte känner smärta vilket naturligt vis är helt fel varför skulle inte de känna smärta när vi gör det

Svar: Precis, klart de känner smärta. Jag tror folk vet att djur känner smärta annars är man ju otroligt korkad men däremot vet kanske inte många var fjädrarna kommer ifrån. Folk tänker i så långt tyvärr
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Tycker verkligen man borde tänka till och välja just syntet istället för äkta faktiskt, det beslutet tar jag! Tycker de är fina de också <3 KRAM

Svar: Ja eller hur? Visst är dom syntetiska fina :) kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Jag var på en 1920-talsfest en gång och hade en äkta fjäder i håret från en av våra tuppar, men den hade han tappat. :-) Jag fattar inte det med bloggspaning, tar de upp inlägg med särskilda bilder? Kram!

Svar: Nej jag fattar inte heller men jag tror det har med formatet på bilderna att göra, alltså är dom inte standardformat kommer dom inte upp, vet inte varför kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Mia

Ja, det är hemskt att veta hur det ligger till med fjädrarna bara för att vi vill pynta lite! Här i huset kommer det inte ens in ris, Lazzekatt är inte att lita på när det gäller sånt ;)
Hoppas du har en fin kväll nu <3

Svar: Ja visst är det . Nej samma här, vi kan inte ha syntetiska fjädrar heller för katterna kommer löpa amok då haha ha en fin lördag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Carina

Fina fjädrar och det är väl det bästa med dessa konstgjorda. Fina också
Ha en fin helg!

Svar: Ja visst är dom fina. Ha en fin helg du med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress