fotobloggar.nu

Gästbloggare om mobbning
Min dotter gästbloggar idag hos mig.  
 
 Hej på er!
Jag heter Frida och jag är 25 år gammal.
 
Min mamma bad mig gästblogga och det är klart jag ställer upp på det.
Jag kommer att skriva om ett ämne som engagerar mig mycket och det är mobbning. Anledningen till det är att jag själv blev mobbad när jag var yngre. 
 
Men först tänkte jag berätta lite om mig själv. 
Ni som följt min mammas blogg vet att jag arbetade förut på Molton Brown. 
Jag har nu valt att gå vidare i min karriär. Jag arbetar nu på Dashl.
Dashl är ett företag som har skönhetssalonger på vissa H&M butiker samt NA-KD.
Jag är ansvarig för salongen på en nyöppnad H&M butik på Sergels torg . Jag  sköter scheman och bokningar, så jag är i både butiken och på kontoret. Jag  tar även egna make-up bokningar .  
Jag har ingen egen blogg men jag har Instagram ( heter Frida Nyburg). 
På min Instagram lägger jag upp saker från min vardag som outfits, uteliv, resor, vänner och mitt arbete på Dashl. Kolla gärna in den. 
 
Nu till ämnet.
När jag gick i skolan blev jag mobbad. Vi bodde på ett annat ställe då och mobbningen började när jag gick i femman. Varför kan jag bara spekulera i men det var så illa att jag till slut inte vågade gå utanför dörren själv.  Det spreds osanna rykten om mig på sociala medier, i skolan skrek dom "hora" efter mig ( jag var bara 11 år), jag blev slagen och hotad. Skolan gjorde ingenting åt det så till slut fick vi flytta. 
Ända sedan dess har jag kämpat med mitt självförtroende. Det har blivit bättre och bättre med åren men ärren finns kvar. Jag får fortfarande återfall då och då när jag känner mig osäker och otrygg. Jag har dessutom väldigt svårt att lita på människor.
Jag tror inte människor som mobbar fattar hur mycket dom förstör. 
Skolplanen som finns idag när det gäller mobbning är inte tillräcklig. För det mesta flyttar man på den som blir mobbad istället för tvärtom. Man ger helt fel signaler till både den mobbade och mobbarna. Det är som att säga att det är den mobbade som det är fel på. Som i mitt fall, jag fick flytta. Lärarna sa till mig " du måste bli tuffare " " du måste lära dig att inte ta någon skit ". Ja det är ju lätt att säga att man ska stå upp ensam mot flera stycken. Hade vi inte flyttat hade jag förmodligen råkat väldigt illa ut. 
Allför många barn ( även vuxna ) väljer att ta sitt liv för att dom inte orkar med mobbningen längre. Varför gör man inget åt det? Varför finns det inte något skyddsnät för dom som blir mobbade? Även dom som mobbar behöver hjälp, för om man har behov av att mobba är det ju något som inte står rätt till.  
Jag bifogar en länk på en artikel. Den beskriver ganska bra hur illa läget är när det gäller mobbning.
Jag kände att jag ville hämnas och den bästa hämnden är att lyckas i livet. Jag tycker jag har det om man jämför med mobbarna. Dom följer mig på Insta men jag följer inte dom. 
Mycket av ansvaret ligger på skolan men även på föräldrarna. Det är viktigt att föräldrarna talar med sina barn om detta. Det är också viktigt, även om jag vet att det är svårt, att de som blir mobbade talar med sina föräldrar om det. 
Vill avsluta med att vad andra än må säga så är det aldrig denn mobbades fel att den blir mobbad.  


Emma Engström

Så himla starkt av Frida att vilja dela och skriva detta, så viktig läsning! <3

Svar: Vad kul att du tycker det :)
familjenkaotisk.blogg.se

Mia

Kloka och tänkvärda ord från en klok ung kvinna. Precis som du, så har jag aldrig nånsin förstått var för det är den mobbade som måste flytta!!?? Det ger helt fel signaler till mobbarna! Fortsätt på den väg du är, du är bra!

Svar: Tack så mycket :) Nej men förhoppningsvis går det framåt när det gäller mobbning. Tack snälla , jag kommer kämpa på :) kram Frida
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Först en stor kram till dig Frida, det är för bedrövligt att skolan inte tog tag i mobbingen, om inte klassföreståndaren gör något går man vidare till rektor, händer inget då går man till skolchefen... I sista hand anmäler man till skolinspektionen, den anmälan vill ingen skola ha för då måste de redovisa exakt vad de gjort, hur de har hanterat mobbaren, skyddat mobbningsoffret, hur många träffar man haft och avstämt läget osv.... Jag tycker ni ska anmäla den kommun där du gick i skola där du blev mobbad och kräva skadestånd 😡. Det går att stoppa mobbing, jag har själv gjort det flera gånger men då gäller det att prata med mobbaren flera ggr, kalla in föräldrar och berätta hur man går vidare om mobbingen inte upphör...Det viktigaste av allt är förtroendet till mobboffret och att övertyga barnet att berättar om något händer igen.. Har det hänt igen så kallade vi in mobbarens föräldrar igen.. När mobbaren inte kommer undan med det han gör så slutar det oftast...Sedan sprider det sig på skolan om vad som händer den som mobbar andra och mobbingen minskar avsevärt... Kram igen!

Svar: Tack snälla för din kommentar och kram :) Vi gick till rektorn som inte gjorde något. Hon hävdade att dom följde skolplanen för mobbning. Vi hade ETT möte med alla inblandade och deras föräldrar. Det blev inte bättre för det för saken var den att alla som mobbade gick inte i samma skola som mig. Det var liksom utspritt på fler skolor. Dom som mobbade mig hade kompisar i andra skolor som också hängde på. Vi skulle såklart anmält det till skolinspektionen men jag gick i en friskola. Jag vet inte om friskolor tillhör deras område. Dom fick ju skolpeng och så. Skönt att höra att inte alla skolor var lika hemsk som min. Kram Frida
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Det är självklart aldrig offrets fel att denne blir mobbad. Dock så vet jag även att många skolor idag tar tag i mobbning direkt, det har hänt mycket det senaste åren. Sedan jag började som lärare tills nu händer det mer och mer, kränkningar är också något som tas på stort allvar så det går framåt :).

Svar: Det känns bra att det går framåt när det gäller mobbning. Har man blivit mobbad så sitter det kvar hela livet tyvärr . <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Vad modigt av dig att skriva detta! Så dåligt av lärarna att säga åt den mobbade att tuffa till sig!

Svar: Ja visst är det dåligt. Tyvärr är det så på många skolor
familjenkaotisk.blogg.se

Anita

Bra skrivet och tänkvärt.. Läskigt hur folk runt omkring hanterar det! Kram

Svar: Ja det verkar inte tas på allvar
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

DET ÄR MYCKET MODIGT AV DIG ATT GÅ UT MED DET HÄR OCH SOM DU SÄGER BÄSTA HÄMNDEN ÄR ATT LYCKAS BÄTTRE ÄN MOBBARNA OCH DET HAR DU GJORT SEDAN ÄR DET LÄTT ATT SÄGA ATT SÅ OCH SÅ SKULLE MAN HA GJORT MEN MAN KOMMER TILL EN PUNKT NÄR MAN BARA VILL KOMMA IFRÅN OCH BÖRJA OM OCH MAN UPPLEVER ATT DET KOMMER INTE ATT BLI BÄTTRE HUR MYCKET JAG ÄN PÅPEKAR PROBLEMEN MEN JAG HÅLLER MED DEN FRISKOLAN SKULLE HA FÅTT EN PRICK PÅ SIG FÖR DE GJORDE INGET

Svar: Ja friskolan hade redan prickar på sig så vi borde också gett dom en
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Jag blir så ledsen när jag läser att det är lika illa i skolorna idag som det var när jag gick i skolan. Jag blev också mobbad och värst var det i fyran när en kille i klassen under slog mig så fort jag visade mig på skolgården. Lärarna brydde sig inte. Blir så glad över att det har gått bra för dig i livet och att du står för den du är!!! Stor kram fina du 💖💖💖

Svar: Ja visst är det hemskt. Jag klarade mig hyfsat eftersom vi flyttade men om vi inte gjort det, vad hade hänt då? Vill inte ens tänka på det. Jag kämpar med tilliten till andra och mitt självförtroende fortfarande och det tror jag tyvärr jag alltid kommer att göra . Tack för dina fina ord kram <3 / Frida
familjenkaotisk.blogg.se

Ann-Katrine Johansson Hoff

Starkt av dig att skriva om detta .
Jag är en mamma till en nu 20 årig dotter som varit mobbad genom hela sin skoltid ända från lågstadiet genom hela grundskoletiden in på gymnasiet .Det blev till slut så illa så hon fick hoppa av gymnasiet för att inte bli sjuk
Mobbningen påverkade hela familjen .Förutom det hemska i att behöva se hur dåligt hon mådde ,och att vi inte fick gehör från skolorna,så blev även både vi föräldrar och hennes syskon hånade och ifrågasatta av skolor och andra i vår närhet . När det kommer till Mobbning ,kränkningar diskriminering så känns det nästan som det är tabubelagt .Man pratar inte om det. Man får alltid höra att det finns likabehandlingsplaner ..ok .ja det finns det ,men de måste även hållas ,inte bara vara nedskrivna på papper ,där gör det ingen nytta. Under åren har vi anmält 2 olika skolor till skolinspektionen men med skiftande resultat .I längden gjorde det ingen nytta alls snarare tvärtom ,mobbningen blev värre..


Svar: Men fy vad hemskt! Jag vet precis hur du och din familj kände er , denna maktlöshet. Det finns inget skyddsnät för dom som blir mobbade. Det värsta är att även om dom som blir mobbade kommer ifrån skiten så finns spåren alltid kvar. Hoppas din dotter mår bättre idag och slipper sina plågoandar. Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ann- Katrine J Hoff

Ja såren finns kvar.Det är ett dagligt kämpande för henne att försöka få tillbaka självförtroendet. Och hon blir tråkigt nog fortfarande utsatt för viss utfrysning och ryktesspridning.

Svar: Ja tyvärr är det så. De som mobbar vet inte vad dom utsätter andra för
familjenkaotisk.blogg.se

Petra Torresan

Hej! Mitt namn är Petra och jag håller på att skriva en blogg om mina barndomsår som mobbad. Jag skriver även om ämnet generellt. Jag skulle gärna vilja gästblogga på din sida.
Vänligen
Petra Torresan

Svar: Hej. Vad tråkigt att du blev mobbad. Du får gärna gästblogga hos mig om ämnet. Du kan skicka inlägget till min mejl [email protected]. Kram
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress