fotobloggar.nu

Namnsdag / Dagens ord
Idag är det Elisabeth ( som betyder Gud är fullkomlighet bl.a) så jag,
min svärmor ( heter det i andra namn ) och min dotter Frida ( heter också det i andra namn ) har namnsdag. 
Jag döptes till Elisabeth för att jag och alla mina syskon är döpta efter skådisar. Jag fick mitt namn efter Elizabeth Taylor.  
 
Jag kollade lite ( älskar ju att ta reda på bakgrunden till saker och ting) varför vi firar namnsdag. 

Namnsdagtraditionen finns i många europeiska och latinamerikanska länder. Den kommer från grektisk-ortodoxa och romersk-katolska helgonkalendrar, där man firade de helgons festdag som man var döpt efter. Namnsdagsfirandet skulle dämpa födelsedagsfirandet då det var en  hednisk och okristen rit. Att fira den dagen man fötts på var olämpligare än att fira dopdagar och namnsdagar.

Namnsdagarna har även använts för att lättare minnas vilka dagar på året något infaller. Jordbrukare kunde t.ex. använda dagar för att minnas när olika potatissorter skulle sättas eller när höet skulle tas in.

Namnsdagen förknippas inte med kristendomen längre utan är istället den dag som almanackan  tillägnar en persons namn. Vilka namn som tillägnas vilka dagar skiljer sig åt mellan länder, och kan ändras från år till år. 

I vår familj firar vi inte direkt namnsdagar, ingen håller egentligen reda på namnen i almanackan. 

Dagens ord

 

  Bild tagen av mig

Mia

En bit historia igen, så kul! Grattis på namnsdagen även om du inte firar den :)
Hälsningar Mirjam Elisabeth ;)

Svar: Vad kul att du tycker det :) Tack så mycket :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Grattis på namnsdagen 🌹 Vi firar inte heller namnsdagar, men när jag var liten fick vi alltid en present på namnsdagen....

Svar: Tack så mycket :) Vad roligt att ni fick presenter när ni hade namnsdag. Den traditionen har inte vi haft i vår familj tyvärr.
familjenkaotisk.blogg.se

Anita

Åh, grattis på Namnsdagen :) kram

Svar: Tack så mycket :)
familjenkaotisk.blogg.se

Therese

Grattis på namnsdagen :) vilken fin tavla förresten :D Kram

Svar: Tackar tackar :) Kul att du tycker tavlan är fin, det tackar jag för :)
familjenkaotisk.blogg.se

Netti Starby

Intressant information och grattis till din namnsdag <3 Kramis

Svar: Kul att du tycker det :) Tack så mycket :)
familjenkaotisk.blogg.se

astrid

Grattis du med!

Svar: Tack så mycket :)
familjenkaotisk.blogg.se

Lena

Grattis på namnsdagen...
Elisabet är mitt andra namn 😀

Svar: Tack så mycket och grattis till dig med :)
familjenkaotisk.blogg.se

Eva`s blogg

Grattis på namnsdagen, min är på julafton :) kul att fira oavsett vad :)

Svar: Tack så mycket :) Ja just det du har ju namnsdag på julafton :)
familjenkaotisk.blogg.se

Sofia

Grattis på namnsdagen! :) Vad roligt att du och dina syskon är döpa efter skådisar, underbart! :D

Svar: Tack så mycket :) Ja det är lite roligt faktiskt :) Försökte gå in på din blogg men det funkade inte att klicka på ditt namn i kommentaren tyvärr
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Vad kul att ni fått namn efter skådisar! Jag tycker att det är kul att bli grattad även fast jag inte brukar fira namnsdag. Ylva kom in ganska sent i almanackan på samma dag som Ulf.

Svar: Ja det är lite kul faktiskt :) Jo det är alltid kul att bli grattad men dom flesta tänker nog inte så mycket på det där med namnen i almanackan :)
familjenkaotisk.blogg.se

Anita

Svar: tack snälla för fina ord om mina bilder!
Roligt nog fotograferar jag mestadels med Mobilen, IPhone xs. Kameran är super på den :) kram

Svar: Jag som trodde min systemkamera var så bra haha :) Får nog skaffa mig en IPhone xs :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

DET ÄR ALLTID INTRESSANT ATT FÅ VETA VAD NAMN BETYDER

Svar: Ja visst är det :)
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress