fotobloggar.nu

Månens påverkan
Månen sägs påverka djur och annat på jorden. T.ex  Maneter går upp till ytan vid fullmåne, bland annat enligt  Bengt Edvardsson universitetslektor för institutionen för fysik och astronomi vid Uppsala universitet. Tidvattnet blir också starkare vid fullmåne. 
Koraller lägger ägg och reproducerar sig som tokiga bara när det är fullmåne. 
Men hur påverkar månen oss människor?
Det finns faktiskt studier gjorda som visat att man sover sämre när det är fullmåne t.ex .
Annars finns det tydligen ingen forskning som visar att månen påverkar oss människor direkt..... om man inte tror på astrologi , där månen har stor betydelse. https://www.astrologi.nu/horoskop/4203-horoskop-manen.html
Månen har ju fascinerat och satt skräck i människor i alla tider. Själv kan jag tycka att månen är både vacker och skrämmande på samma gång.
Jag har ett kärt minne när det gäller månen. Min äldsta dotters första mening   (två ord men ändå )  var " Månen lyser ". Tänk att minns sådana saker.
  
Bild tagen av mig 
 
LILLIAN

MÅNEN ÄR VACKER JAG TYCKER INTE ATT DEN ÄR SKRÄMMANDE UTAN NÄSTAN LITE LUGNANDE

Svar: Ja den är vacker :)
familjenkaotisk.blogg.se

Netti Starby

Vilken intressant information och det hade jag ingen aning om. :-D Kramis

Svar: Vad kul att du tycker det :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Delila

Jag brukar känna att jag sover sämre vid fullmåne helt klart!

Svar: Ja många gör det, jag har inte märkt att jag gör det men har inte tänkt på det så mycket. :)
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Mycket kul fakta du berättar, att den påverkade ebb och flod visste jag men inte det andra 😊 Fin bild på månen 😊 Kram

Svar: Vad roligt att du tycker det :) Tack så mycket, bilden blev väl ok men om man ska ta riktigt bra bilder på månen ska man ha stativ och göra en massa inställningar och det är inte min starka sida :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Jag har märkt att jag sover sämre när det är fullmåne. Åh, vilken fin första mening!

Svar: Ja tydligen är det vanligt. Jag har dock inte märkt något. Ja jag kan fortfarande höra henne säga det :)
familjenkaotisk.blogg.se

petra

Nä så gulligt av din dotter , Själv kan jag påverkas av dålig sömn vid fullmåne, kram

Svar: Ja det är tydligen vanligt, man kan undra varför :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Pauline Hurtig

min mamma reagerar väldigt på månen

Svar: Ja många gör det tydligen, jag märker att jag är extra känslig när det är fullmåne :)
familjenkaotisk.blogg.se

Jaana

Ja, månen är både vacker och lite otäck.
Minns tydligt hur det såg ut i sonens säng när det varit fullmåne, Hahah.
Han sov alltid så stilla, syntes inte att han rört sig under natten , men när det var fullmåne var täcke, lakan, t o m madrassen påväg ur sängen😅
Då tänkte jag alltid , OK nu har det nog varit fullmåne, och det stämde .
Själv känner jag också av det, sover sämre än vanligt 😉
Intressant det du berättade om👍🏼
Fullmånen är helt enkelt Mäktig, att stå och titta upp i himlavalvet en stjärnklar kväll är också väldigt mäktigt.🤩
Ha en fin dag
Kram jaja

Svar: Ja många tycker nog att månen är läskig, speciellt barn . Ja många har svårt att sova, testet dom gjorde var på personer som låg i ett rum med fördragna gardiner så dom såg inte månen ändå sov dom sämre. Konstigt det där :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress