fotobloggar.nu

Boktips / Happy fat
Jag har precis läst ut en bok av komikern Sofie Hagen som heter Happy fat.
Förorden i boken är skrivna av Stina Wollter.
Boken handlar om hur hon gjorde sig av med alla fettfobiska influenser i sitt liv.
Hon berättar och ger tips om hur hon gjorde för att börja acceptera sig själv i en värld av fördomar och diskrimineringar av överviktiga personer. 
Boken är både rolig, peppande och så sann. 
 
Jag behövde verkligen läsa den här boken.  
 
Genom åren har jag blivit diskriminerad på grund av min vikt.
T.ex fick jag inte låneskydd för att jag var överviktig. Banken tyckte att jag levde hälsovådligt. Jag ställde då frågan till dom om dom nekar alla rökare låneskydd också? Fick inte något direkt svar på det. 
Jag har fått höra kommentarer av barn som " Big mama", "Tjockis"mm .
Visst barn är barn men var kommer det ifrån? Jo föräldrarna.  
Mina barn har aldrig kallat någon varken tjockis eller något annat nedvärderande. 
På en förskola jag jobbade på var det en tjej som undrade hur jag kunde ha en man eftersom jag var så tjock. Åter igen , sådant där kommer från föräldrarna. 
Det som är så märkligt är att om man säger något nedvärderande om t.ex en invandrare blir det ett jäkla liv men säger man något om en överviktig är det helt ok.
Titta bara på nätet hur mycket "tjockisskämt" det finns och jämför med hur många "spinkisskämt " det finns. 
I vårt samhälle är det fult att vara tjock. "Tjocka människor luktar illa, är dumma och äckliga. " 
Att skämta på en tjockis bekostnad är både roligt och legitimt.
 
Folk som inte är överviktiga kan inte föreställa sig hur elaka människor kan vara. 
En av anledningar till att jag inte lagt upp någon bild på mig själv på bloggen är för att jag är orolig över att tappa läsare. Var väldigt tveksam till att skriva detta. Vem vill läsa en tjockis blogg liksom.
 
 
Även om ni inte är överviktiga tycker jag ni ska läsa den här boken.
 
Carina

Kroppen är ju bara en kropp.... Utseende spelar väl ingen som helst roll.
Jag har gått kurs hos lalinda...känner du till henne? En fantastisk tjej/influencer som visar sig själv hela tiden.
Här är hennes sida:
https://www.lalinda.se/blogg/
Instagram:
https://www.instagram.com/p/B_0XpkhAMo_/

Du är bäst vännen! <3

Svar: Nej jag känner inte till Lalinda. Tack för tipset ska absolut gå in och kolla på hennes blogg. Tack för dina peppande ord, dom värmde kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

CAICAIS

Bra tips!!

Svar: Tack :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

VISST ÄR DET KONSTIGT ATT MAN HELT EGALT KAN KALLA ÖVERVIKTIGA MÄNNISKOR ALLT MÖJLIGT OCH DET VÄRSTA DE TYCKER ATT DE GÖR RÄTT SAMMA SAK ATT SKÄMTA OM ÖVERVIKTIGA HUR KAN MAN GÖRA DET

Svar: Ja det är ofattbart. Det är som om dom tror att överviktiga inte har några känslor
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Åh denna skulle jag verkligen vilja läsa! Jag läser så himla sällan, men om just detta skulle jag kunna tänka mig, och Stina Wollter är en guldstjärna <3

Svar: Det tycker jag du ska göra för den är rolig också. :) Javisst är hon skön Stina Wollter kram
familjenkaotisk.blogg.se

Emelie Andersson

Vad roligt med en peppande bok :) bra tips!

Svar: Ja den är verkligen bra :)
familjenkaotisk.blogg.se

Pauline Hurtig

lät som en jättbra och viktig bok!

Svar: Ja det är den verkligen :)
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Det låter som en riktigt läsvärd bok så tack så mycket för tipset!
Jag hoppas verkligen att folk som besöker din blogg inte är så idiotiska att de skulle sluta följa dig för att du lägger upp en bild på dig vännen! Jag känner mig själv inte bekväm med att lägga upp helkroppsbilder på mig sedan jag gick upp i vikt (har ändå bara runt 20 kg som jag skulle må bra av att gå ner pga blodtrycket och mina leder), men om någon skulle ha åsikter om att jag väger för mycket eller för lite så vill jag iallafall inte ha dem som läsare. Jag tror på inre skönhet och det är personligheten i en blogg som jag faller för och gör att jag kommer tillbaka. Jag besöker bloggare som både har och har haft ätstörningar och bloggare som väger betydligt mer än vad en del tycker att man ska göra. Alla människor är fina på sitt sätt och det skulle verkligen vara tråkigt om alla var stöpta i samma form! Jag tycker du är en helt fantastisk människa så det så!!!
Stor kram och ha en riktigt fin kväll 💖💖💖

Svar: Varsågod :) Det är sant, om folk inte vill läsa min blogg på grund av min vikt så får det vara. Men som du säger, visst behöver man gå ned i vikt för hälsans skull men för mig är det svårt eftersom jag blir sjuk så fort jag anstränger mig fysiskt. Försöker tänka på vad jag äter men det räcker inte tyvärr. Tack för dina varma och peppande ord fina du :) kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Jag är överviktig men det är ingen annan än jag som får säga det. Det är bara mitt problem och jag beundrar Stina Wollter som orkar kämpa om att alla kroppar ska få finnas. Kram!

Svar: Precis så känner jag med :) Jag kan säga det men ingen annan. Jag beundrar också Stina Wollter, vad mycket skit hon har fått utstå. Kram
familjenkaotisk.blogg.se

Linnea

Ja det barn säger får dom ofta av föräldrarna. Tråkigt att det förekommer såna kommentarer. Kan inte vara roligt att få höra. Bra inlägg av dig och bra boktips!

Svar: Jo så är det ju. Kul att du gillade mitt inlägg och boktips kram
familjenkaotisk.blogg.se

Petra

Så himla onödigt att nedvärdera någons kropp överhuvudtaget 🤨😢ledsamt att det fortfarande pågår.Tack för boktips 😘kramar

Svar: Ja jag tycker också det men folk verkar liksom fatta hur mycket det sårar. Kram
familjenkaotisk.blogg.se

Carro

Åh, ska genast spara!! Detta måste jag läsa, tack för tips. Jag blev retad för min vikt i skolan och det var verkligen inte kul... Än idag försöker jag att acceptera mig själv men det är supersvårt. Har du läst Linda-Maries bok? Den har verkligen gett mig bättre självförtroende!

Svar: Ja visst är det svårt. Man måste verkligen jobba med sig själv men jag blir ändå ledsen när någon säger något om ens vikt. Nej den har jag inte läst. Det måste jag kolla upp. Tack för tipset kram
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress