fotobloggar.nu

Skärtorsdag
Idag är det ju Skärtorsdagen. Då vet ni vad som väntar er....just det en redovisning för varför vi firar det.
 
Det var Skärtorsdagskvällen, alltså kvällen före sin avrättning, som Jesus firade påskmåltid med sina lärjungar och instiftade nattvarden, och i samband med detta tvättar han också deras fötter.  Han uppmanade dom att göra detsamma som ett ömsesidigt tjänande.
Skärtorsdagen är alltså en reningsdag.
På en del håll tvättas det fötter i gudstjänster men på väldigt många ställen firas det skärtorsdagsmässa i kväll.
Att gå till mässan är också alltid att låta Jesus betjäna oss och tvätta oss rena.
 
Källa Svenska Kyrkan
 

 I Sverige är det ofta andra saker i förgrunden som Påskkärringar .
Detta var natten då mörkret härskade (grunden till det var nog att Jesus var gripen och utlämnad) och då for häxorna för att fira med kalas på blåkulla. Det gällde att hålla spjällen på skorstenen stängda så de inte trillade in rent bokstavligt. 
Folksägnernas påskkäringar var riktigt otäcka figurer, häxor som festade med djävulen just på skärtorsdagsnatten. Den allmänna uppfattningen var då att häxorna begav sig till Blåkulla just den natten för att umgås med den Onde och hans entourag.
Häxorna använde sig av olika hjälpmedel för sina resor till och från Blåkulla, som bakspade, ungsraka , ko och kvast. 
De stora häxprocesserna i 1600-talets Sverige är en mörk period i vår historia. Det slutade ofta riktigt illa för många kvinnor och barn. 

 Källa Expressen

 

Påskägg som min dotter Sara  ( som jobbar på förskola ) fick av en förälder i påskpresent. 
 
 
Mitt paket med mina krukor kom igår i alla fall med Postnord. Tyvärr var en kruka trasig. 
Ringde till IKEA och dom skickar en ny utan kostnad. Bra service. 
Får dock vänta 2 veckor till men det kan jag stå ut med.
 
 
Missa inte mina blogglänkar i mitt förra inlägg.  
LILLIAN

GULLIGT PÅSKÄGG OCH FINA KRUKOR INTRESSANT LÄSNING OM SKÄRTORSDAG VI BRUKAR FÅ PÅSKKÄRINGAR SOM KOMMER MEN I ÅR BLIR DET NOG INGA TACK VARE CORONA

Svar: Vi såg några påskkärringar vid grannens hus längre ned, dom skulle ha påskfest eller något. Dom kommer dock inte gå runt i år tror jag
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Så tråkigt att det var trasigt :(. Sånt där kan göra en besviken även om man får en ny gratis vill man ju slippa att vänta.

Svar: Ja det var trist men inget att göra något åt :) Ha en fin långfredag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag som är kristen känner hur jag tappar påskbeskedet mer och mer ju längre kyrorna är stängda för församlingen. Jag ska försöka be lite extra för säkerhetsskull... (Särskilt som en av svordomarna jag skrek ut när koloskopin gjorde extra ont var... HORJESUS! Alltså... HORJESUS...!!!!! Herregud...)

Svar: Hahaha ja man är ju inte mer än människa. Länkade till din blogg förresten i mitt inlägg " leverans från IKEA" :)Ha en fin långfredag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Det är en spännande berättelse att berätta för yngre barn om Jesus och nattvarden, men mest spännande blir nog häxorna som roar sig på Blåkulla... Jag ser att vi har samma vitrinskåp 😉 Vilket härligt påskägg hon fick med Lasse Åbergs motiv.. kram

Svar: Ja jag visste faktiskt inte om det där med att han tvättade lärjungarnas fötter. Jaha vad roligt. Köpte det för ca 10 år sedan på IKEA :)
Ha en fin långfredag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Intressant att häxorna hade olika "fordon", jag har bara hört kvast. En brödspade har vi, den tar jag! :-) Glad påsk!

Svar: Haha ja man tager vad man haver som Kajsa Warg sa :) Glad påsk på dig med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

petra

detta år slipper vi allt med påskärringar och mina barn har inte ens nämn tanken, trist med krukan men det kommer en ny fin,stor kram till dig .

Svar: Jag såg ett gäng påskkärringar vid grannhuset men dom fick nog inte runt utan dom skulle in till grannens lilla tjej som förmodligen hade någon påskfest. Jättesöta var dom :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Himla spännande och intressant läsning! Hoppas du kommer få en jättebra påsk <3 KRAM

Svar: Vad kul att du tycker det :) Ha en fin påsk du med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Så tråkigt att den ena krukan var trasig, men skönt att du får en ny utan någon extra kostnad. Jättefint påskägg som Sara har fått!
Hoppas du har haft en riktigt fin skärtorsdag och får en fin fortsättning på kvällen! Kram 💖

Svar: Ja jag var nästan beredd på att dom skulle säga att jag fick ta upp det med Postnord istället :)Ha en fin långfredag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress