fotobloggar.nu

Palmsöndagen
 Idag är det söndag och Palmsöndagen. Just Palmsöndagen är ju inget vi firar men jag var tvungen att googla på varför det heter så. Tydligen så är det så att  påskveckan, eller ”stilla veckan” som den också kallas, sträcker sig från palmsöndagen till påskdagen. Namnet har att göra med bibelns berättelser om hur Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken. Han ska då ha mötts av människor som viftade med palmblad.
 
Källa SVT
 
Igår var jag ute och rensade lite på tomten. Skönt att vara ute även fast det blåste rätt kallt.
 
När jag kom in roade jag mig med att fixa bilder i Photoscape. Det blev inga märkvärdiga bilder men lägger upp en i alla fall. 
 
 
Nisse festade igår så han har lite ont i huvudet idag  😸
 
 
Kort

Jag tycker påsken är en fin högtid och vi har alltid firat den med många traditioner precis som julen... Vi brukar sitta ute två timmar var dag så hönsen kan gå fritt och hundarna busar runt... Hökarna kommer alltid och glider över vår gård och spanar in hönsen en stund innan de glider bort... Så sött han sover Nisse ❤️

Svar: Ja visst är den. Vi har alltid firat den också. Dock påskpyntar jag inte längre. Gjorde det mycket när barnen var små. :)kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

HA HA STACKARS NISSE JO VI HAR FIRAT PÅSKEN FÖRUT MEN INTE NU JAG PÅSKPYNTAR INGET LÄNGRE

Svar: Jo alltså vi firar ju påsk i vanliga fall när vi träffas allihopa men i år går det ju inte. Däremot påskpyntar gjorde vi ju när barnen var små men inte nu :)
familjenkaotisk.blogg.se

Carro

Ja igår blåste det rätt kallt, idag har jag inte varit ute än men solen skiner ibland!
Jag tycker inte riktigt om påsken, min mormor dog under påsken så det är en tuff tid för hela familjen...<3

Svar: Idag har det varit varmt men inte så soligt här.Ja då förstår jag att du tycker påsken är lite jobbig kram
familjenkaotisk.blogg.se

Annie - Stora Små Äventyr

Jag lärde mig om palmsöndagen mitt första år som lärare, för då skulle jag berätta om påskfirandet för min klass. Kände väl igen det lite vagt innan i för sig men nu sitter det bättre :P

Svar: Jag råkade bara se det i almanackan och tänkte " undrar varför det heter så? "Nyfiken som jag är måste jag ju kolla :) Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Tack för informationen! Hade själv ingen susning om att det var den dagen idag, eller att det handlade om just det :D Vet att vi nog gått igenom det i skolan, men det var ett tag sen nu! <3

Svar: Varsågod :) Nej inte jag heller, råkade bara se att det var Palmsöndagen idag :) Kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Mirjam

Nämen stackars lille Nisse då...där ser man, för mycket festande är inte alls bra ;)
Kul att läsa om Palmsöndagen, jag lär mig mycket av dig :) Hoppas din söndag kväll blir toppenfin, Lisa! <3

Svar: Nej det är ju inte det haha :)Vad roligt att jag kan bidra med lite kunskap, lär mig lika mycket själv på köpet :)
Ha en fin söndagskväll du med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Carolina

Intressant! Det visste jag inte att det fanns. Vi har ju palmer här i vår lägenhetsradhus, men aldrig tänkt att palmer har en speciell dag :D

Svar: Nja palmer som sådan har ingen speciell dag utan söndagen heter palmsöndagen för att det var då Jesus red in Jerusalem att man kallar den palmsöndagen är för att folket viftade med palmer. :)
familjenkaotisk.blogg.se

Carina

Haha vilken skön bild på Nisse.
I går var det inget skoj ute men i dag har vi varit ute och påtat i trädgården
Njut av söndagskvällen

Svar: Han är lite egen min lilla Nisse haha :)Ja visst är det mysigt när man kan börja fixa i trädgården :)
Ha en fin måndag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Emelie Andersson

Oj märks att jag inte har någon koll på sånt här ;) tack så mycket för informationen. väldigt söta bilder!

Svar: Varsågod :) Tack så mycket :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Söta Nisse - inte bra att festa för mycket 😆
Skönt att komma ut och fixa lite på tomten kan jag tänka. Jag och Calle kom iväg till skogen idag så det blev en promenad och så fotograferade jag lite vitsippor. Fanns dock inte så många än som jag hade hoppats på.
Hoppas du får en riktigt fin måndag! Kram 💖

Svar: Nej det är ju inte det haha :)Vad skönt att gå en promenad i skogen. Jag har faktiskt inte heller sett några vitsippor.
Ha en fin måndag kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress