fotobloggar.nu

Promenad i grådasket
Igår körde vi Frida hem till sin lägenhet i Norra Djurgårdsstan. Vi hade en hel del packning i bilen igen. Vi passade på att ta en promenad med lilla Milo runt området där Frida och hennes kompis bor. 
Det är verkligen ett fint område. Husarviken ligger precis utanför där hon bor.
Tog lite bilder när jag ändå var i farten. Bilderna är lika grådaskiga som vädret var tyvärr. Lyckades inte hitta ljuset någonstans. Det blev inte så mycket bilder på omgivningen utan mest på djur men det är ju jag i ett nötskal .
 
Roligt uttryck det med nötskalet. Googlade lite på det och fick fram två olika förklaringa vart det kommer ifrån. Det ena är att Tummelisa sov  i ett nötskal. En valnöt är en tum stor, så det förklarar namnet på H.C. Andersens saga.
En annan förklaring är att det kommer från Stephen Hawkings bok med den titeln "The Universe in a Nutshell". Universum antas före Big Bang ha varit mycket litet och otroligt koncentrerat.
 
 
 
tess

Trist när de är grå daskigt men en uppfriskande promenad kan man nog inte klaga på för de ;) Det finns ju inga dåliga väder, bara dåliga kläder ❤️ Kram

Svar: Ja det var uppfriskande med promenaden och det där med kläderna är verkligen sant kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Carina Krantz

Visst är det trist med det gråa varma vädret.
Gulliga bilder på djuren
Kram

Carina

Visst är det trist med det gråa varma vädret.
Gulliga bilder på djuren
Kram

Svar: Ja det blir inte ljust alls om dagarna men snart kommer man märka att vi går mot ljusare tider :) tack så mycket kram
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Så vacker svan ❤️ Visst är det härligt att det finns så mycket djur även i tätbebyggda områden ❤️ Har en kompis i Västerås som ofta får blommorna uppätna av rådjur.... Kram

Svar: Ja visst är den vacker. Blev lite orolig för det sägs ju att svanar alltid lever i par men den var ensam stackaren. Såna tankar är det bara jag som har tror jag haha . Ja det är underbart att ha djur nära inpå :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

OMGIVNINGEN SER TREVLIG UT MYCKET NATUR ATT VANDRA I FINA FOTON
SÅ LÄNGE JAG KAN KOMMA IHÅG BAKÅT SÅ HAR VI SAGT JAG I ETT NÖTSKAL SÅ DET KAN INTE KOMMA FRÅN HAWKINGS DÅ HAN VAR YNGRE ÄN MIG DÄREMOT KAN DET KOMMA FRÅN HC ANDERSEN

Svar: Ja jag tror också det kommer från HC Andersen :)
familjenkaotisk.blogg.se

Pauline Hurtig

åh älskar svanar!

Svar: Ja visst är dom fina :)
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Intressant där hur man kan tänka sig att nötskal hade den betydelsen. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Jag har väl inte tagit någon vidare tanke på det heller. Många av dessa uttryck vi har är ändå ganska roliga. Som "Du ska inte ropa hej förrän du hoppar över ån". Väldigt märkligt ordspråk egentligen, ropar någon någonsin hej när man hoppar?

Svar: Ja visst har vi roliga uttryck. Det är kul att kolla var de kommer ifrån :) många är så ologiska som den du sa om ropa hej. kram :)
familjenkaotisk.blogg.se

petra

Ja det är grått grått grått... Men fina bilder i varje fall,Det där med nötskal det nämner jag ofta haha,kram

Svar: Tack så mycket :) Ja det är ett väldigt vanligt uttryck tydligen kram :)
familjenkaotisk.blogg.se

Jasmine

En så mysig dag!

Svar: Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera mitt inlägg.

Kram

Svar: Ja det var mysigt :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Jennifer

Det uttrycket används flitigt här haha :P

Svar: Ja hos oss också haha :)
familjenkaotisk.blogg.se

Malin Svensson

Åh det kan vara sååå svårt att fota när ljuset inte samarbetar!!! Älskar att få ta del av bilder ❤️ Stor kram ❤️

Svar: Ja det är verkligen inte lätt :) kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Sarah

Mysigt att gå en promenad vid vattnet :) Förstår det för det är ju roligt att fota djur :)

Svar: Ja det var mysigt. ja visst är det mysigt att fota djur :)
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress