fotobloggar.nu

Boktips / Sömngåtan
Beställde lite böcker ( för en gångs skull ).
Bl a "Sömngåtan" av Matthew Walker. 
Den handlar om hjärnforskaren och sömnexperten M Walkers forskning om varför sömnen är så viktig. 
I boken skriver han om vad som händer med oss när vi sover och varför det är så livsviktigt att vi sover ordentligt. Fram tills nyligen har vetenskapen tydligen inte kunnat förklara exakt varför vi måste sova.
Han skriver att det är viktigt att sova minst 8 timmar om dagen och att de två sista timmarna innan vi vaknar är allra viktigast. 
Brist på sömn kan enligt Walker leda till sjukdomar som cancer och alzheimer t.ex. Vårt immunförsvar försvagas med för lite sömn. 
Jag tyckte boken var intressant. Det som var mest intressant var avsnitten om drömmar. Detta med varför vi drömmer och vad som påverkar vad vi drömmer har alltid fascinerat mig. 
Enligt mig är boken verkligen läsvärd.
 
 
Carina

Spännande...om jag vågar läsa ;)
Tror att jag sover alldeles för lite :)

Svar: Ja den var verkligen bra. Jag tror dom flesta sover för lite. Utom jag som har ME som sover 15 tim per dygn :)
familjenkaotisk.blogg.se

Jaana

Den boken måste jag ta en närmare titt i.
Jag har svårt med bra sömn.
Nått jag jobbar med
Mina drömmar är intressanta
Har en vän som tyder dom åt mig ibland
♥️
Kram ha de gott
Jaana
www.jajasanglar.blogg.se

Svar: Ja det tycker jag, den var väldigt intressant. :) Vilken tur du har som har en vän som tyder dina drömmar :) Det skulle jag också vilja ha för jag drömmer så mycket konstigt . Ha det gott du med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Det där låter som en väldigt spännande bok, ska ta och kolla upp den. Just sömn är ett sådant ämne jag själv brinner för då jag finner det väldigt spännande :)

Svar: Ja gör det, på bokus har dom rea på den :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

jag sover aldrig mer än 6 timmar per natt varför måste man sova 8 timmar jag förstår att ungdomar måste sova mer men är man pensionär och inte alltför aktiv så räcker det med 6 timmar tycker jag

Svar: Var och en känner nog bäst själv hur mycket sömn man behöver. Tror det är väldigt olika på olika människor :)
familjenkaotisk.blogg.se

petra

Den kanske man skulle ta och läsa ,men kanske stressande om man har svårt att sova?kramar

Svar: Ja jag upplevde ju inte det eftersom jag sover hur mycket som helst men andra kan nog göra det :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Jättetack för tipset! Skulle verkligen tycka det vore roligt att börja läsa mer, är så dålig på det och vet vilket lugn det ger mig ändå! <3

Svar: Varsågod :) Jag är också väldigt dålig på det så jag tänkte tvinga mig själv nu att läsa lite för som du säger man kopplar av då kram :)
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Jag läste tips från sömnforskare nyligen och ett tips var att man inte skulle ha alarm utan gå och lägga sig så tidigt så att man vaknar av sig själv. De flesta måste nog ändå vakna en särskild tid. Jag skulle inte vakna i tid utan klocka...

Svar: Nja det kan nog vara svårt att vakna av sig själv för dom flesta men tanken är ju bra :)
familjenkaotisk.blogg.se

Linnea

Låter som en bra bok :)

Svar: Ja den är verkligen intressant :)
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Mycket intressant bok ska kika in den på Bokus... Själv kan jag lätt sova i 10-12 timmar, minns drömmarna, igår blev jag och kära maken jagade av en älgtjur, självklart var stalldörren sönder så vi var i fara 😉 Har bara läst tidigare att vi bearbetar upplevelser, rädslor och behöver göra det i sömnen för att bli "klara" med det...Men varför vi drömmer om just "vad" har jag aldrig fått en förklaring om....Kikar in direkt på Bokus... Lyssnar just nu på boken om Marie Fredriksson...

Svar: Haha vilken rolig dröm, kanske inte så rolig just då dock :) Jag drömde faktiskt att vi blev jagade av en björn inatt, kom på det nu när jag läste om din dröm :) Boken om Marie måste jag också läsa. Hon var en fantastisk artist. kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Heléna

Det låter väldigt intressant! Ska lägga den på minnet när huvudet orkar med att läsa igen 😊 Kram 💖

Svar: Ja det tycker jag. kram :) <3
familjenkaotisk.blogg.se

Ullie

låter bra böcker
ja vet inatt va ja drömde när ja vaknade o nu ännu alltså såå verkligt va det ju =)
fin fredag till dej kram

Svar: Ja boken var jättebra :) Tack ,ha en fin fredag du med kram <3
familjenkaotisk.blogg.se

Malin Svensson

Åh sånt där tycker jag är väldigt intressant så tusen tack för tips fina du ❤️

Svar: Varsågod :) <3
familjenkaotisk.blogg.se

Gabriela

Vilket bra tips! Ska kolla in den boken :)

Svar: Vad kul att du tycker det :) ja det tycker jag du ska göra :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Carro

Tack för tips! Jag vet att jag sover för lite och att det är såå dåligt men jag borde nog läsa denna för att verkligen få en rejäl ögonöppnare.

Svar: Varsågod :) Ja sömnen är tydligen väldigt viktig :) kram
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress