fotobloggar.nu

Julklappar
Jag har i flera års tid nu beställt alla julklappar på nätet. Orkar inte gå och trängas och svettas i affärer. Dom flesta nätbutiker kör ju med fraktfritt nu för tiden. 
Vi köper inte julklappar till varandra i familjen förutom till "barnen". Dom är ju vuxna men vi tycker att det är kul att köpa till dom i alla fall. 
Tänkte tråka ut er med varför vi har traditionen med julklappar.
I Norden överlämnas julklappar under julafton till minne av de tre vise männens presenter och fram till 1800-talet gavs dessa av julbocken. 
Ordet ”julklapp” kommer av en äldre sed att klappa (knacka) på dörren innan man slängde in gåvan genom fönstret. Gåvan bestod oftast av halmfigurer och skämtgåvor i ”stugan”.
I alla fall så har jag börjat beställa lite smått nu. Så smidigt och lätt. 
 
 
Malin Svensson

Åh jag håller verkligen med dig, det är så mycket enklare att klicka hem saker ❤️ Dock så gillar jag känslan av att få saken direkt och lixom känna på den innan man köper saken ❤️ Kram

Svar: Ja det är ju nackdelen med att beställa på nätet man vet aldrig hur sakerna ser ut och funkar innan man får hem dom :)
familjenkaotisk.blogg.se

Carro

Beställer också det mesta via nätet, sån kaos i många affärer innan jul usch!

Svar: Ja det är verkligen kaos i affärerna. Så skönt att slippa det :)
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Vi har en bestämd summa för våra familjemedlemmar, i många år har jag beställt julklapparna från nätet och hatar trängseln i affärerna... Mina barn brukar skicka länkar på vad de vill ha, dottern brukar vilja ha staffli och akvarellmålningsgrejer, sonen brukar vilja ha teknikprylar ....utom svärsonen som inte önskade sig något så han fick en slow cooker och tofflor i julklapp förra året.. I år har de varit tröga med att skicka länkar så jag har varnat dem om att de får pengar annars (inte kul present tycker jag) Men kan förstå dotter och svärson som nyss flyttat in i en villa med 7 rum om de vill ha pengar för att förverkliga något de vill ha... För mig betyder julklappar i form av paket mycket... Men barnbarnen har sedan de föddes fått en tomte var jul i julklapp så när de flyttar hemifrån så ska de ha minst 20 tomtar i bagaget, alla årsmärkta med vilken jul de fick den...

Svar: Mina barn skickar också länkar till mig. Lite tråkigt men då får dom exakt det dom vill ha :) Tjejerna önskar sig smink och dylikt träningskläder och underkläder. Sonen önskar sig märkeströjor och träningskläder . Vilken underbar idé det där med jultomtarna. :)
familjenkaotisk.blogg.se

Anita

Många som beställer från nätet numera, märks verkligen på jobbet :D

Svar: Ja min dotter säger likadant. Det blir mer och mer att folk beställer på nätet
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Så roligt med lite fin historia kring julen. Jag förstår varför ni fortfarande vill ge till barnen, det är ju ändå fint :). Vi har kört med paketutlottning hos sonens pappa på senare tid. Förra året så fick vi ett namn och till denne skulle vi handla något för 200:-. Sonen får så klart egna paket, det är ju annorlunda där men var ganska bra sätt att köpa på :).

Svar: Vad kul med paketutlottning :) Ja vi vill fortfarande ge barnen eftersom dom fortfarande bor hemma och för att det blir ingen jul utan paket tycker jag :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

JA NÄTET ÄR JÄTTEBRA MAN SLIPPER TRÄNGAS I AFFÄRER

Svar: Ja :)
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress