fotobloggar.nu

Julen börjar tidigt
Nu för tiden börjar julen ganska tidigt. En del julmarknader har redan börjat och på vissa ställen har dom redan börjat sälja julgranar.  
Seden att ha julgran kommer från Tyskland och har funnits ända sedan 1400-1500 talet. Först på 1800 talet spred sig seden till resten av världen.
Traditionen med en stjärna eller en ängel i toppen av trädet representerar ärkeängeln Gabriel eller Betlehemsstjärnan som lyste vid Jesu födelse.
Numera är det ju vanligt med plastgranar. Fördelen med dom är ju att dom inte barrar, allergiker kan han dom och dom behöver inte vattnas. Nackdelen är att dom inte luktar gran. 
Personligen tycker jag att granarna kan få vara kvar i skogen istället. Nu kan inte vi ha julgran eftersom vi har katter men om vi kunde det skulle jag ha plastgran. 
 
Föressten så börjar ju julblommor dyka upp nu i butikerna och på torgen. Men tänk på att många av dom är giftiga eller har en irriterande växtsaft som kan orsaka olika problem, som i värsta fall kan sluta i en livsfarlig förgiftning hos djur. Undvik gärna därför dessa växter, eller ha dom på sådana ställen som är absolut oåtkomliga för din fyrbenta vän: 
Liljeväxter, Julros,  Hyacint,  Ginst, Julstjärna, Mistel, Järnek och Amaryllis

 

 Bild tagen av mig
Eva`s blogg

Här blir det en mini gran i kruka då vi jobbar en hel del i jul ..men tomtar o ljus stakar kommer upp :) fin lördag

Svar: Ja vilken bra ide med en gran i kruka :) Ha en fin lördag du med :)
familjenkaotisk.blogg.se

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Sonen har huggit gran åt oss i två år nu. Innan det så hade jag aldrig gran, eller jo ägde en i plast som jag hävde ut sen. Hur som helst så har jag äkta gran numera :). Luktar gott och jag gillar det, vet att många köper för att få fingran men en gran huggen med kärlek är desto vackrare :D. Dock har jag lite svårt för detta med att plocka i julen i november ;). För mig hör den hemma i december :-p.

Svar: Ja visst börjar man med julen i December. November är alldeles för tidigt :)
familjenkaotisk.blogg.se

Kort

Jag har plastgran, köpte en fin förra året där granens barr ser ut som riktiga barr. Dottern och hennes kille hittade en gran förra söndagen ute i gamla hästhagen så de ska ha riktig gran i år. Jag har nog haft plastgran i 6-7 år, tröttnade på att leta gran som man inte visste riktigt hur de såg ut när de var översnöade..

Svar: Ja man kan lika gärna ha plastgran. Dom håller sig fina hela tiden. Jag tycker granarna ska få vara kvar i skogen istället :)
familjenkaotisk.blogg.se

Ylva

Eftersom vi har lite mark brukar vi gå och hämta egna granar, eller sno från grannen, hehe...

Svar: Vad skönt att ha egen mark :) Vi har bara en villatomt men vi har skogen runt omkring så det är skönt :)
familjenkaotisk.blogg.se

Mia

Plastgran är inte helt fel, dom andra kan få stå kvar och växa sig stora, tycker jag ..... Intressant info om seden med granen och tack för tipsen om blommorna, vi har ju en kattunge nu och man vill ju inte att det ska hända nåt hemskt!

Svar: Håller med dig att granarna ska stå kvar i skogen :) Kul att du tyckte infon om granen var intressant. :) Nej man vill ju inte att djuren ska få i sig något giftigt. Det finns fullt med farliga saker för djur som man inte vet om tyvärr.
familjenkaotisk.blogg.se

Malin Svensson

Åh jag var iväg för att handla lite idag och märkte att exakt ALLA affärer var fyllda med julpynt, granar osv haha ❤️ Stor kram

Svar: Ja det är i full gång redan :)
familjenkaotisk.blogg.se

Mia

Testar en annan url

Mia

Eller nu??

Svar: Det är inget fel nu vad jag kan se med din URL :)
familjenkaotisk.blogg.se

Emma Engström

Vi har faktiskt plastgran eftersom det inte barrar så mycket, men det är betydligt mycket finare med äkta tycker jag! :D

Svar: Ja håller med dig att det är finare med en riktig gran, om man har tur så den inte börjar barra på en gång haha. :)
familjenkaotisk.blogg.se

LILLIAN

OM MAN SKA TÄNKA PÅ HÅLLBARHET OCH NATUR SÅ SKA MAN HA PLASTGRAN FÖR DEN ANVÄNDER DU I MÅNGA ÅR RIKTIGA GRANAR ÄR ETT SÅNT RESURSSLÖSERI DU HAR DEN I MAX ETT PAR VECKOR OCH SEDAN SLÄNGER DU DEN NEJ LÅT GRANARNA STÅ KVAR I SKOGEN

Svar: Håller med dig :)
familjenkaotisk.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress